Thursday, December 26, 2013

Cronică foarte bună despre ÎN GURA FOAMETEI, în Metaliteratura. Autor: Nina Corcinschi


METALITERATURĂ • Nr. 3–4 • 2013


NINA CORCINSCHI
Institutul de Filologie al AŞM

MĂRTURII DIN „GURA FOAMETEI”

ABSTRACT
Alexei Vakulovski’s Famine is a document-book about the terrible drama of 1946-
1947 famine, narrated by survivors of the scourge. They are the author’s villagers
from Antonesti. Helped and encouraged by the teacher of Romanian literature, Alexei
Vakulovski, the characters of the book have agreed to disclose the past, telling their
stories without bitterness, desire for revenge and without indictment. They tell, among
sighs, how they were deprived of the last crust of bread and how their children died
of hunger in their arms. This book is valuable because it brings into present the past
that we must take, with all its pain as well as with all the lessons it teaches.
Keywords: famine, death, poverty, suffering, bread.

Despre foametea din 1946-1947, organizată în Basarabia de regimul stalinist, mi-au
povestit mai întâi părinţii. Primul şoc a fost să aflu cum bunicul meu ascundea
grâul într-o adâncitură special amenajată a cuptorului, pe care repede o ocupau
cei 6 copii, încercând fără succes să înşele vigilenţa activiştilor veniţi să scotocească peste
tot în căutarea pâinii. Mama considera o minune supravieţuirea sa şi a fraţilor ei în acel
infern al foamei. Alt şoc l-am avut mai târziu, auzind „intelectuali” perorând cu patos că
n-a existat nicio foamete organizată, că de vină a fost doar anul secetos, dovadă a faptului
că maşina ideologică a manipulării sovietice a funcţionat ireproşabil şi pe termen lung.
Într-un astfel de context social, marcat de confuzii regretabile şi ignoranţă, importanţa
cercetărilor arhivistice, dar şi a memorialisticii care să susţină documentele e mai mult
decât necesară. Istoria orală, cu mărturiile victimelor acestui flagel ar avea chiar mai
multă credibilitate decât istoriografii care se întâmplă să ofere „descoperiri” şi versiuni
arhivistice adesea contradictorii, în funcţie de „culoarea” lor politică.
Pentru a face cât mai înţeleasă şi simţită cumplita dramă a foametei din 1946-1947,
Alexei Vakulovski, tatăl scriitorilor Mihail şi Alexandru Vakulovski, a dat publicităţii o
carte de memorii aparţinând consătenilor săi din Antoneşti, In gura foametei, apărută
în 2011, la Editura Institutului Naţional pentru Studiul Totalitarismului, cu o prefaţă
de Flori Bălănescu.
Autorul a intenţionat să prezinte documentarul fenomenului din prima sursă şi a
organizat o serie de întâlniri cu cei trecuţi prin proba de foc a foamei, înregistrându-i
pe care şi unde i-a prins locul: în casa autorului, la şcoală, în casele lor, în lăcaşul primăriei,
pe malul iazului, în câmp etc. Îndemnaţi şi, mai ales, încurajaţi de profesorul
de literatură română, Alexei Vakulovski, personajele cărţii au consimţit să-şi dezvăluie
trecutul, povestind fără încrâncenare, fără dorinţă de răzbunare, fără rechizitoriu. Motivaţia
lor este doar neuitarea: „Să le deschidem ochii urmaşilor noştri, să le spunem tot
adevărul, chiar dacă acest adevăr muşcă. Chiar dacă acest adevăr doare” (Vasile Vakulovski).
Mărturiile în transmisie directă a supravieţuitorilor acestui calvar alcătuiesc un
scenariu terifiant. Din spusele lor aflăm, printre suspine, cum au fost lipsiţi de ultima
coajă de pâine şi cum le mureau copiii în braţe de foame. Aceşti oameni n-au putut fi
minţiţi că de vină a fost seceta: „A fost foamete. O foamete cruntă şi rea. Dacă nu ne-ar fi
măturat podurile, n-ar fi murit nici un om. Căci, după cum v-am spus, oamenii noştri
sunt deprinşi cu secetele şi ştiu a le învinge. Dar ne-au luat toată pâinea din casă. Ne-au
măturat podurile. Ne-au lăsat cu dinţii la stele… ”, povesteşte Grigore Moraru. Cu toţii
erau obligaţi să dea postavca de grâu la stat. Cei care nu aveau de unde da, erau bătuţi
şi chiar întemniţaţi. Deposedaţi de ultimele provizii, oamenii se vedeau nevoiţi să plece
în Ucraina, unde vindeau haine, covoare, ce le mai rămăsese prin case, în schimbul a
câtorva cartofi îngheţaţi sau a cerealelor. Unii se întorceau cu mâna goală, după ce erau
deposedaţi în tren de proviziile pe care le aduceau, alţii nici nu mai ajungeau la destinaţie,
fiind ucişi pe drum de bandiţi. Pentru cei rămaşi acasă, unica ieşire din situaţia în care
statul organizase un genocid, rămâneau „improvizaţiile” la disperare. Meniul zilnic este
greu de imaginat. „Mânca lumea ce găsea: şi cioroi, şi coji de copac, şi ţistari, şi papură…”,
povesteşte un consătean de-al autorului. Percepţia gastronomică a flămândului
cronic se schimbă. Pentru el devin comestibile şi chiar „gustoase” produsele pe care,
în condiţii normale, nu şi le-ar fi imaginat niciodată pe masa lui: „...Turtele făcute din
făină de papură ni se păreau tot aşa de bune ca cele coapte din făină de grâu. Scoicile
pe care le adunam din Nistru ni se păreau de frupt, iar peştele era ceva ieşit din comun,
era ceva extraordinar. Oamenii care aveau o vacă la casă se socoteau foarte bogaţi. Aşa şi
era. Laptele i-a scos pe mulţi din foamete. Aceia care au avut vaci n-au murit. Pe atunci
medicii ne recomandau să mâncăm chiar cioroi şi guzgani. Numai să ne salvăm cumva.
Mânca lumea grăunţe măcinate fără a le prepara într-un mod oarecare”. Mâncare devenea
până şi orice obiect care putea potoli cumva foamea. Încălţările din piele de animal
la nevoie ajungeau răcitură: „Am schimbat nişte grăunţe pe o farfurie de răcituri. Am
mâncat zeama şi când ne-am uitat din ce-s făcute răciturile, am îngheţat: erau drese din
opinci. Se cunoştea cusătura lor. Îngrunzătura aceea de opincă. Cine să n-o cunoască?
Dar le-am mâncat. Am ros şi pielea din care au fost făcute opincile. Am lins şi farfuria.
A fost bună răcitura. N-am ce zice. Poate să-ţi placă opinca, poate să nu-ţi placă, poţi s-o mănânci, poţi să n-o mănânci, dar dacă ţi-i a mânca, ce ai să faci? Să cauţi carne
de fazan? A?”. Atunci au apărut „feluri de mâncare” care ar impresiona până şi triburile
africane: jomul – un fel de tăieţei rezultaţi din deşeurile de sfeclă, de la fabrica de zahăr,
şirul – o fiertură rară din mălai, geandra – „un fel de plămădeală” preparată din făină
de papură şi puţină făină de grâu. Sărăcăcioase şi deloc apetisante, puţinele produse
disponibile erau incluse în toate combinaţiile posibile, doar să creeze aparenţele unei
mese şi să ţină cumva oamenii în viaţă. Mulţi însă nu le aveau nici pe acestea şi ajungeau
să moară sau să-şi iasă din minţi, pierzând orice discernământ. Pe unii foamea i-a
abrutizat, le-a întunecat minţile, aşa încât se pârau la selsovet, pentru a nu avea celălalt
o bucată de pâne mai mult, furau din casele apropiaţilor fără pic de jenă, se trădau, se
omorau şi chiar se mâncau între ei. Mărturiile oamenilor, dar şi documentele oficiale
atestă cazuri de canibalism şi necrofilie. „În Purcari o femeie şi-a mâncat copilul. A zis:
– Dragul mamei, vină mama să te lăie. L-a spălat şi l-a mâncat. Iată ce mame erau.
Ori iată ce face foamea din om. Nici nu ştiu ce să zic...”, povesteşte un personaj.
Formele pe care le poate lua umanitatea chinuindu-se la limita existenţei sunt oripilante.
Mama mâncându-şi fiul sau fiul lăsându-şi părintele slăbit în drum să se prăpădească de
foame, fraţii furându-şi unii de la alţii ultima fărâmă de mălai şi alte situaţii apocaliptice
de acest fel, arată clar cât de halucinantă poate deveni foamea. Dar au fost şi oameni, care,
în pofida greutăţilor, şi-au păstrat demnitatea umană şi au rezistat abrutizării. Eudochia
Oprea povesteşte cum un activist venit după cereale a reușit să ascundă de cei doi colegi
care-l însoţeau un tobultoc de grâu, pe care i l-a lăsat femeii pentru a-şi hrăni copiii. Un
alt personaj al cărţii, Ludmila Bacalov, oferă o altă lecţie de viaţă: „Odată a făcut mama
mămăligă şi am oprit din ea şi pentru băieţi, pentru Valentin şi Gică, căci pe ei îi aveam
atunci, să mănânce când se vor întoarce la amiază de la şcoală. Dar a intrat un ţigan în
casă, a văzut mămăliga pe sobă, a întins mâna şi a luat-o. Mama i-a ieşit în cale şi i-a zis:
– N-o lua pe toată, lasă băieţilor mei o bucată. Aşa şi au făcut: au împărţit bucata de
mămăligă. Omul acela a mâncat bucata sa, apoi a ieşit din casă. Mai târziu a murit el, dar
mama era mulţumită că şi-a făcut atunci pomană cu el, nu i-a luat mămăliga de la gură,
i-a dat şi lui o bucată”. Cei care s-au pomenit în confruntare cu acest dezastru au trebuit
să treacă un test al rezistenţei umane extrem de dur. Experienţele lor individuale sunt
diferite, dar toate au un element unificator: spaima în faţa unei morţi lente şi chinuitoare,
groaza de-aţi vedea apropiaţii murind de foame. Spaima foamei a marcat foarte mult
mentalul colectiv în perioada sovietică, evoluând în minciună, trădări, lăcomie, pâră,
dar şi slugărnicie, psihologie a captivităţii. Mărturiile personajelor lui Alexei Vakulovski
conturează un traseu cu semne de circulaţie bine definite şi călători instruiţi să ajungă
fără piedici la destinaţia prevăzută de „tătuca popoarelor”. Sistemul, care avea nevoie
de piuliţe perfecte pentru a funcţiona, n-a cruţat pe nimeni. Proiectul Kremlinului avea
prevederi clare pentru orice categorie socială, începând cu lichidarea intelectualilor şi
a celor mai vrednici gospodari prin deportare în Siberia, împuşcare şi întemniţare, şi
continuând cu înfometarea extremă a celorlalţi, pentru a-i face manipulabili şi a extermina
orice urmă de rezistenţă în ei. Imediat după foamete s-a recurs la colectivizarea
agriculturii, ca dovadă că planul stalinist a funcţionat perfect.
Povestirile din cartea lui Alexei Vakulovski aduc în vizor monstruozitatea unui regim criminal, dotat cu instrumente subversive de tortură şi manipulare şi surprind în acelaşi
timp aspecte de identitate naţională cu dinamici surprinzătoare ale relaţiilor interumane
şi modalităţi complexe de raportare a omului la sine şi la celălalt. Situaţiile limită
sunt radarul cel mai fidel al reprezentărilor conştiinţei colective la hotar cu instinctul
de conservare al unei comunităţi. Mărturisitorii nu exteriorizează doar amintirea unor
evenimente revolute, dar şi cumulul de emoţii care le-au trăit propria lor percepţie asupra
realităţii. Istoria obiectivă, regăsibilă în documente, se însoţeşte de cea subiectivă,
trăită, cu toate simţurile acutizate de o memorie vie. Povestirea în flux direct eliberează
victimele de reprezentări dureroase şi ajută la identificarea patternurilor care au determinat
conduite colective actuale şi care vin, pe de altă parte, să consolideze conştiinţa de sine
a societăţii. Nu întâmplător, cel mai demn şi mai vertical scriitor român basarabean,
Paul Goma, consideră că prin acţiunile de revizuiri, analize şi luări de atitudine la care
obligă, memoria este o axă a identităţii naţionale şi un garant al legitimării noastre în
istorie: „memoria, memoria, maica noastră ocrotitoare (atât cât poate), memoria, maica
noastră, mântuitoarea, memoria, ultimul recurs şi reazem, singura mângâiere, înainte
de a pleca încolo, dincolo... (Patimile după Piteşti, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1999).
Literatura documentară românească are prin mărturiile din In gura foametei, dar şi
prin Săptămâna roşie sau Basarabia şi evreii de Paul Goma, Să nu ne răzbunaţi (Mărturii
despre suferinţele romanilor din Basarabia, adunate de monahul Moise), Cartea
foametei de Larisa şi Valeriu Turea şi alte cărţi care completează bibliografia modestă
dedicată fenomenului, un instrument preţios de readucere în actualitate a unui trecut
pe care trebuie să ni-l asumăm, cu toată durerea care se conţine în el, dar şi cu toate

învăţămintele ce le impune.

No comments:

Post a Comment