Friday, November 8, 2013

Afganii - Feodor Morari

În 2001 am făcut o carte de interviuri cu antonenii care au fost în războiul din Afganistan. Într-o vară, după care am început să am coşmaruri cu Afganistanul. Cartea mi-a fost repede luată de o editură, dar n-a mai apărut. N-o puteam da în altă parte, pentru că semnasem un contract. Se mai întâmplă şi-n Afganistan :) 

Acum aştept prefaţa şi-o eliberez. Încă n-am semnat cu nici o editură, cred că am să semnez doar după ce-o să apară :) Când am fost ultima oară în Antoneşti, l-am întâlnit pe Feodor Morari, unul dintre afgani. Nu l-am recunoscut.

 

Iată începutul interviului cu el:


tu, ciurka, vei merge în Afganistan!

(Interviu cu Feodor Morari - născut în comuna Antoneşti, judeţul Tighina pe data de 3 mai 1962. A lucrat ca tractorist. Şi-a făcut serviciul militar în Afganistan în perioada  noiembrie 1980 – iunie 1981)


Feodor Morari: M-am dus în armată pe 14 mai 1980. Am fost în ucebkă în Aşhabad şase luni şi de acolo mă mai duceam prin samovolkă (absenţă nemotivată), aşa-s soldaţii, prin samovolkă te mai duci, la astea, şi-a pus oleacă de pică comandirul companiei pe mine (râde) şi mi-a spus, că eram negruţ, mi-a spus ticălosul că: tu, ciurka (negroteiule: în general aşa li se zicea în URSS asiaticilor), vei merge în Afganistan! M-a lăsat ultimul din companie, deja venise toată tânăra completare şi într-o zi cică: moldovene, fuga în magazie, ia-ţi raţia de alimente uscate, rucsacul, de la platoul companiei a doua ia-l pe Braghin şi mergi în Afganistan! Ei, eu încă nu ştiam ce-i Afganistanul ăsta, nici nu prea îmi dam seama, tânăr… 

No comments:

Post a Comment